Selasa, 6 Oktober 2009

Hasad Dengki

Pengajaran dan pedoman untuk aku:

Jangan dengar kata sebelah pihak sahaja
Jangan berpra sangka buruk terhadap seseorang sehingga kita tahu kebenarannya

Sifat yang harus ditegah:

Hasad dengki
Fitnah
Berbohong

Musti korang tertanya-tanya, asal la aku tulis benda-benda di atas nih. Itu sebagai peringatan utk aku dan juga korang jugak agar sentiasa berwaspada dengan orang yang bersifat spt di atas dan juga untuk elakan kita daripada bersifat sedemikian terutama kepada family sendiri @ teman rapat.

Kekadang memang timbul perasaan 'negative' bila kita lihat seseorang itu lebih @ istimewa dari kita. Tapi kenapa tidak kita anggap ia sebagai satu yang 'positive' utk kita perbaiki diri menjadi lebih baik dari orang itu. Isu 'kekayaan' @ 'duit' bukan satu isu yang boleh kita 'beli' semuanya utk dapatkan perhatian dan kasih sayang seseorang tapi cara layanan dan juga keikhlasan serta kejujuran kita terhadap seseorang itu yang membuatkan perhubungan menjadi lebih rapat dan akrab.

Jadi, jangan buat citer yang tak elok tentang seseorang,lebih-lebih lagi kita baru hendak mengenali orang itu@ sesebuah family itu dengan lebih rapat. Ia secara tak langsung, menimbulkan rasa curiga dan pra sangka buruk terhadap orang itu. Macam-macam perkara yang bermain kat fikiran ini. Adakah semua ini hanya sandiwara@lakonan semata@semua perkara berbangkit adalah tidak benar sama skali???Semua menjadi tanda tanya....

Kesimpulannya, TEPUK DADA,TANYA HATI & SELERA. Yang penting, bagaimana perhubungan kita dengan seseorang itu secara realitinya. Hanya kita dan orang itu sahaja yang tahu. Orang hanya melihat secara luaran tapi yang penting, dalaman(HATI) rasa. Apa orang itu nak kata, katalah...MULUT TEMPAYAN MEMANG SUSAH NAK TUTUP. Yang nyata, perhubungan aku tetap diteruskan tanpa rasa syak wasangka dan aku ikhlas dalam perhubungan yang baru terjalin ini.

p/s: Sesapa yang terasa, 'mak' mintak maap banyak2 dari hujung rambut sampaila kaki. Skang kan bulan Raye...Huhuhu!!

Tiada ulasan: