Selasa, 16 Jun 2009

Bulan Teknologi Pertanian

Once again, aku pegi lagi pameran bulan Teknologi Pertanian atas tiket MARDI N9. Thanks Tuan Norman atas jemputan kepada Sunnur Mushroom Farm (SMF). Kali nih, aku tak pergi ngan my cayunk husband (disebabkan dia ada appointment lain kat KL), so aku decide utk bawak salah sorang pekerja aku, Rita (merangkap manager kat SMF) utk temankan aku ke Stesen MARDI Kuala Linggi. Memula tuh, bercadang gak aku nak ikut rombongan MARDI dgn bas.Pastu, aku pikir-pikir balik, kalo aku follow by bus, sure lambatnye diorang balik. Jadi, ada baiknya aku drive dari terpaksa menunggu lame( masa itu emas la katakan..huhu).

Banyak juga yang aku pelajari dari pameran ini. Kali nih, aku memang puas hati. Dia tunjukan semua brosur mesin yang MARDI ada even hanya dua mesin saja yang operate dan satu inkubator yang baru dirasmikan tadi untuk hasilkan minyak pati. Minyak pati ini dihasilkan dari serai wangi, serai makan dan juga daun nilam bagi membuat minyak wangi, aromaterapi, balm, minyak urut, losyen, sabun, gel mandian, pelembap dan juga syampu. Menarik kan? Kalo korang berkesempatan utk ikuti pameran atau kursus seperti ini, make sure korang jangan lepaskan. At least, korang kuar tengok kepompong orang lain which is interesting to learn and applied (if korang dah betul2 bersedia). Boleh buat duit wooo......

Tengah dok dengar ucapan dari dif2 terhormat (dgn cuaca yang agak bahang dan panas), aku suruh Rita beralih ke depan sebelah aku (tmpt yang agak redup and selesa skit sebab belakang memang btul2 kena pancaran matahari) Kecian plak aku tengok dia berpeluh-peluh kat belakang. Tetibe ada sorang pakcik nih (pakai kopiah OK!) sound Rita, jangan duduk kat sebelah aku!!!Apa hal plak!Ko tak nampak ke cuaca panas terik??Salah ke dia duduk sebelah aku? Kenapa nak bersikap perkauman?Apa ingat majlis nih forum perdana ke? Even dia berbangsa India, still she have the right. Dia manusia gak. Ada hati dan perasaan. Kecian gile, aku tgk muka Rita tadi..Nak jerk aku sound pakcik tuh tapi memandangkan majlis tengah berlangsung. Tak m0 lah aku kecoh-kecoh.

Tuh takpe lagi...Selang beberapa minit, pakcik nih tetibe blah (tak tau la mana dia gi..ukan hal aku nak amik tahu). Adalah sorang makcik nih dan sorang cucu dia duduk kat tempat pakcik tadi. Then, tetibe pakcik nih datang balik suruh makcik and cucu dia nih blah dari tempat duduk dia tadi (siap bagi arahan guna jari telunjuk tuh)WTF!! Kecian gile tengok makcik tuh. Pakcik nih sungguh tak beretika dan beradab. Kalo ko dah blah tuh, carilah tempat lain. Ingat seat tuh ko bayar ke?? Suka hati dia jerk...Dah la pakai kopiah, tunjukla sikap baik-baik dan sopan. Malu aku dengan Rita (yang berbangsa India).

Akibat menyampah tengok pakcik tuh lama-lama (aku memang cam dah nak naik angin dah tadi, nasib Rita sabarkan), aku blah tengok pameran yang ada. Menyirap aku dgn orang berperangai cam tuh. Even bukan aku yang kena, tapi aku dapat rasakan perasaan Rita, makcik and cucu dia tadi tuh. Diorang plak tak melawan. Adeii!!Memang aku tak boleh terima.

Kepada pakcik tadi, ubahla perangai. Awak tuh dah berumur. Sepatutnya tunjukan la teladan yang baik kat anak bangsa dan juga sikap bertimbang rasa. ESQ kureng!!Gi belajar balik la pakcik, baru sesuai kopiah tuh atas kepala. Maaf pada sesapa yang terasa apa yang aku tulis nih. Aku hanya melepaskan geram dan tulis apa yang aku rasa.

As a whole, MARDI berjaya menarik perhatian aku. Mungkin lepas nih, aku akan apply utk satu atau dua mesin kat kilang. Nak tengok dulu prosedur dia cam ane...

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Yes undoubtedly, in some moments I can reveal that I approve of with you, but you may be making allowance for other options.
to the article there is even now a question as you did in the decrease efflux of this demand www.google.com/ie?as_q=super win winrescue xp 1.08.41 ?
I noticed the utter you have in the offing not used. Or you functioning the dreary methods of promotion of the resource. I suffer with a week and do necheg