Khamis, 28 Mei 2009

Berus GiGi

One sweet day, aku jalan-jalan kat Jusco Cheras Selatan. Ternampak plak berus gigi comei yang sesuai untuk baby 0-12 month. Amin pun skang dah ada 6 batang gigi (4 gigi atas dan 2 gigi bawah). Jadi, aku rase dah tibe mase utk amin blajar berus gigi dia sendiri. So, aku pun beli berus gigi comei nih beserta ubat gigi perisa strawberry. Aku tak mau ah nanti gigi amin kekuningan akibat tak berus gigi. Nih antara steps aku ajar dia:-

1. Aku buat demo depan amin (ala-ala model gitu), tunjuk dia cara nak berus gigi dengan betul. Yang best tuh, amin boleh gelak-gelak tengok aku berus gigi. May be kelakar kot tengok berbuih-buih keluar kat mulut nih. Campur plak dengan papa dia yang tak habis-habis kacau aku. Hilang consentrasi aku nak mengajar amin..Hehe

2. Sambil2 tuh, aku bagi amin berus gigi dia. Lepas dia tengok aku berus gigi. Dia pun sambil gelak-gelak, masuk kan berus gigi comei dalam mulut dia. Memula tu, dia bukan memberus gigi dia tapi makan ubat gigi perisa strawberry tadi. Sedap agaknya kot. Tak pe la. Janji dia tau fungsi berus gigi tuh cam ne.

3. Keesokan nya, aku buat demo skali lagi depan amin (cara model tak berbayar..nih kena claim kat papa dia nih..hehe). Macam smlm gak, amin makan ubat gigi dia.. Aduhai anak ku ini. Lain ku ajar, lain plak ko buat. Tak perlah..bersabar. Nanti lame-lame sure amin ikut (kata hati aku)

4. Dalam 1 week mengajar, baru la amin pandai skit-skit guna barus gigi dia. Itu pun dia main gigit-gigit berus gigi tuh. Pastu kejap dia masukan berus gigi tuh dalam mulut dia, kejap kuarkan balik. Takpe..pelan-pelan blaja ye nak..At least, amin dah reti guna dan pegang berus gigi skit-skit.


Tiada ulasan: