Selasa, 26 Mei 2009

Hala Tuju Ekonomi Orang Melayu

Lupa laks nak cerita pasal 1 lagi seminar yang aku join last week iaitu Hala Tuju Ekonomi Orang Melayu (menarik kan topik dia) anjuran Dewan Perniagaan Melayu Malaysia (DPMM) N9. Even aku adalah ahli DPMM, Putrajaya (dah terjoin awal sbb tak tau lak kat N9 ada DPMM..Huhu), aku tetap nak join seminar ni disebabkan topik dia yang menarik nih (nasib ada orang dalam boleh bantu..THANKS TUAN atas timbang rasa). Seminar ini dirasmikan oleh Dato Mukriz (anak Tun Dr. Mahathir).

As a whole, seminar ini lebih tertumpu kepada pasaran antarabangsa (sebab adanya penglibatan MITI & MIDA. Ada juga SMIDEC & SME Bank skali). Tapi jika aku perhatikan, kebanyakan usahawan-usahawan yang hadir (bizman &bizwomen) ini terdiri drpd pengusaha IKS dan juga service sector. Jadi sedikit sebanyak, mungkin ada beberapa perkara yang Agensi Kerajaan ini terangkan tidak dpt difahami oleh certain pengusaha. But its one of guidance for us who want to go beyond the border..(amat menarik utk plan biz di masa akan dtg).

Yang menarik perhatian aku, time Dato Mukriz bagi speech. Agak kagum jugak dengan dia. He's just like his dad. Cool and mantain. Speech contain pun padat even dia bagi speech tanpa menengok text..(aku pun tak boleh buat cam dia). Yang aku sangat berpuas hati, dia bagi opinion dia juga tentang hala tuju ekonomi melayu yg orang2 melayu perlu fokus dan ambil perhatian. Thanks Dato. At least sedikit sebanyak terjawab juga teka teki dlm kepala otak ni..Thanks juga kepada DPMM N9 kerana menganjurkan seminar yang sebegini. Moga dpt diteruskan dan bertambah maju di masa-masa akan dtg

Tiada ulasan: